سیستم جرقه زنی

سیستم جرقه زنی

سیستم جرقه زنی

سیستم جرقه زنی را قسمتی از سیستم برق خودرو می دانند، از این سیستم در خودروهای بنزینی و همچنین هیبریدی استفاده می شود که نقش اساسی در به حرکت درآوردن خودرو دارد، این جرقه باید در محفظه احتراق سیلندر با فاصله زمانی مناسب ایجاد شود تا انرژی شیمیایی را به فیزیکی و حرکتی تبدیل و انرژی مورد نیاز برای پایین آوردن پیستون را تولید کند،در صورتی که این سیستم به درستی کار نکند و یا در زمان نامناسبی عمل کند، قدرت موتور پایین می آید و همچنین اتلاف سوخت و ایجاد آلایندگی هوا را شاهد خواهیم بود.

سیستم جرقه زنی

اجزای تشکیل دهنده سیستم جرقه زنی

قطعات مختلفی در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا این سیستم را به وجود آورند که شامل:

  • کوئل خودرو
  • وایر خودرو
  • شمع خودرو
  • کامپیوتر خودرو (خودروهای انژکتوری)
  • دلکو خودرو (خودروهای کاربراتوری)

عملکرد سیستم جرقه زنی

پس از استارت خودرو و چرخش میل لنگ مکش هوا و تزریق سوخت آغاز می شود، با جرقه شمع که دارای ولتاژ بسیار بالایی است، ترکیب سوخت و هوای متراکمی که درون سیلندر وجود دارد منفجر می شود.

با مشتعل شدن مخلوط سوخت و هوا ، دما افزایش و سوخت به گازهای خروجی تبدیل می شود و درنهایت فشار درون سیلندرها افزایش و پیستون به پایین انتقال داده می شود.

افزایش فشار درون سیلندرها باعث افزایش قدرت و بازده موتور خودرو می شود.

سیلندر از طریق سنسور موقعیت میل لنگ را به ECU مخابره می کند و بدین شکل زمان جرقه زدن و سیلندر را تشخیص می دهد سپس  ECU  با دریافت این اطلاعات جریان برق را به کوئل القا می کند؛ کوئل ولتاژ ابتدایی که حدود 12 ولت می باشد را بالا می برد و در نهایت برق وارد دلکو که وظیفه آن تقسیم برق و زمان بندی تولید جرقه در شمع را به عهده دارد می شود که این برق از طریق وایرها وارد شمع می شوند و جرقه در زمان مناسب در هر کدام از سیلندر ها زده می شود.

لازم به ذکر است ECU یا همان کامپیوتر خودرو در اتومبیل های انژکتوری وجود دارد.

سیستم جرقه زنی

نحوع عملکرد سیستم جرقه زنی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *