واترپمپ چیست و 4 مورد از علائم واترپمپ فرسوده

واترپمپ چیست و 4 مورد از علائم واترپمپ فرسوده

یکی از مهمترین قطعات موتور و پیشرانه خودرو واترپمپ نام دارد که همانطور که از اسمش پیداست وظایفش مربوط به پمپاژ آب یعنی به حرکت در آوردن دائمی آب و ضدیخ در موتور به منظور جلوگیری از جوش آوردن خودرو میباشد. واترپمپ توسط پره های داخلی خود با پمپاژ آب در اطراف موتور و سیلندرها باعث خنک شدن موتور خودرو می شود و این آب پس از گردش توسط واترپمپ دوباره به رادیاتور باز می گردد. مکان قرارگیری واترپمپ بر روی سیلندر و کنار تسمه تایم می باشد و بعضا مستقیما به آن متصل می باشد.

واترپمپ پژو 405

واترپمپ پژو 405

زمان تعویض واترپمپ

وجود آثار ضد یخ یا آب در زیر ماشین از نشانه های خرابی آن و زمان تعویض می باشد.(باید توجه کنید که وجود نشتی یا نقص در واترپمپ باعث بروز آسیب های جدی به موتور خودرو می شود)

از علائم واترپمپ فرسوده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرمای بیش از حد موتور
  • صدای ناله مانند قرقره واتر پمپ ماشین
  • نشت مایع خنک کننده
  • خارج شدن بخار از موتور ماشین

حتما در اطراف واترپمپ واشر ها را خوب نگاه کنید و اگر قطرات آب دیدید به وجود نشتی پی ببرید. همچنین چراغ هشدار مایع خنک کننده را حتما چک کنید. که می تواند دلیلی بر نشت مخزن مایع خنک کننده باشد. همچنین توجه کنید که اگر کولر خودرو به خوبی کار نکند احتمال خراب بودن واترپمپ وجود دارد.

ممکن است در برخی موارد همه علائم  و در برخی دیگر یک و یا دو مورد از علائم فوق قابل مشاهده باشند.

نکته:

در صورت پایین بودن سطح آب رادیاتور، به مدت یک ساعت صبر کنید و سپس آب را به رادیاتور اضافه کنید زیرا ریختن آب سرد در رادیاتور داغ می تواند منجر به ترک خوردن دیواره سیلندر شود. همچنین هیچگاه رادیاتور را تنها با ضدیخ پر نکنید زیرا منجر به داغ شدن بیش از حد موتور می شود. همیشه می بایست درون محفظه سیستم خنک کننده خودرو به صورت چهار فصل ضد یخ و آب رادیاتور باشد.

نحوه کار واترپمپ در موتور

برای کنترل دمای موتور و نگه داشتن آن در یک محدوده معین به مکانیزمی نیاز داریم تا بتوانیم دمای آب را اندازه بگیریم و هرگاه این دما از مقدار تعریف شده فراتر رفت، بتوانیم با خنک کردن موتور از دمای آن بکاهیم. برای تشخیص میزان گرمای آب درون موتور از قطعه ای به نام ترموستات استفاده می کنیم. این قطعه مانند شیری عمل می کند که در مسیر جریان آب از موتور به رادیاتور نصب می شود و در دو حالت کاملاً باز و کاملاً بسته عمل می کند.

برای به جریان درآوردن مخلوط آب و ضدیخ (Coolant) از پمپی استفاده می شود که با میل لنگ در ارتباط است، به جریان انداختن مخلوط خنک ساز آب و ضدیخ باعث می شود دمای موتور توسط این مخلوط کنترل شود. این قطعه یا توسط تسمه از میل لنگ انرژی می گیرد و یا از طریق چرخ‌دنده ای به میل لنگ متصل می شود، بنابراین سرعت چرخش یا پمپاژ واترپمپ به دور موتور خودرو بستگی دارد و متناسب با آن است.

این قطعه یا توسط تسمه از میل لنگ انرژی می گیرد و یا از طریق چرخ‌دنده ای به میل لنگ متصل می شود، بنابراین سرعت چرخش یا پمپاژ واترپمپ به دور موتور خودرو بستگی دارد و متناسب با آن است.

واترپمپ ها از نوع پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژال (Centrifugal) هستند و در آن ها از پره هایی استفاده شده است که با چرخش خود انرژی جنبشی سیال درون پمپ را افزایش می دهند، در هنگام خروج سیال از پمپ این انرژی جنبشی به فشار استاتیک تبدیل می شود و باعث می شود سیال به سمت نقاط کم فشار درون موتور حرکت کند.

 

نکات مهمی که هنگام خرید واترپمپ باید به آن ها توجه کنید:

کیفیت جنس:

از خریدن جنس های بازاری متفرقه خودداری کنید. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی همیشه اجناس شرکتی و با اصالت از جمله واترپمپ را از صابیکو بخرید تا در آینده مشکلی برای شما پیش نیاید.

دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
  • […] واترپمپ ، آب ، ضد یخ و ضد جوش را از طریق مجاری در اطراف سیلندرها که محفظه های انفجار در اطراف آن قرار دارند پمپاژ و اطراف سیلندر را غرق در آب کرده و گرمای آن را به خود جذب می کند و سپس از موتور خارج و وارد رادیاتور می شود. […]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *