کاربراتور چیست؟

کاربراتور چیست؟

کاربراتور چیست؟

کاربراتور چیست؟ کاربراتور مانند قلب خودرو می باشد که اگر از کار بیفتد موتور خودرو نیز روشن نخواهد شد . کاربراتور در خودروهای دارای سیستم کاربراتوری با ایجاد فشار قوی و ضعیف به وسیله قانون برنولی و عبور جریان هوا کمک می  کند تا سوخت موتور به صورت پودر درآید و موتور به بهترین نحو کار کند که برای این کار باید سوپاپ سوخت و یا هوا باز باشد. این سیستم در خودروهای قدیمی استفاده می شده و امروزه به دلیل مشکلاتی که توسط این سیستم ایجاد می شود خصوصا مشکلات مربوط به محیط زیست این سیستم از رده خارج شده و سیستم های سوخت رسانی انژکتوری جایگزین آن شده است.با ما همراه باشید تا با هم کاربراتور را مورد برسی قرار دهیم.

کاربراتوی چیست؟
کاربراتور

وظیفه کاربراتور چیست؟

وظایف کاربراتور به شرح زیر است:

  • تهیه ترکیبی از سوخت و هوا متناسب با شرایط مختلف در کوتاه‌ترین زمان
  • روشن شدن موتور
  • کمک به تنظیم کارکرد موتور در دور آرام
  • کمک به تولید حداکثر قدرت موتور در بار زیاد
  • کاهش مصرف سوخت

کاربراتور از چه اجزایی تشکیل شده است؟

کاربراتور دارای اجزای متعددی است که به در این جا به آن ها می پردازیم

  • ونتوری یا گلوگاه
  • ژیگلور یا مجرای خروج سوخت
  • پمپ شتاب دهنده
  • بدنه
  • ساسات
  • محفظه ی گاز
  • محفظه راه انداز
اجزای تشکیل دهنده کاربراتور
اجزای تشکیل دهنده کاربراتور

عملکرد کاربراتور چگونه است؟

کاربراتور در مجرای خروج سوخت یا همان ژیگلور ، توسط بخشی از کاربراتور به نام ونتوری یا همان گلوگاه خلا ایجاد می کند که این خلا بر اساس دو قانون برنولی و پیوستگی به وجود می آید.

عملکرد آن به این گونه است که صفحه گاز باز می شود و هوا توسط سیلندر مکیده می شود و در کاربراتر جریان پیدا می کند. در ونتوری یا گلوگاه مقطع عبور کاهش می یابد بنابراین سرعت هوا افزایش و فشار محفظه کاهش می یابد و مکشی بیشتر از سایر مقاطع کاربراتور ایجاد می کند. با اتصال مجرای سوخت به این بخش ، سوخت مکیده شده و با هوا به صورت اتمیزه ترکیب می شود و درنهایت به سیلندر وارد می شود.

عملکرد کاربراتور
عملکرد کاربراتور

انواع کاربراتور

کاربراتورها از جهات مختلف به سه دسته تقسیم می شوند:

  • براساس جهت حرکت سوخت
  • براساس ونتوری
  • بر اساس تعداد دهانه

 

دسته بندی کاربراتورها

  • کاربراتور نزولی
  • کاربراتور افقی
  • کاربراتور صعودی

 

کاربراتور نزولی:

در کاربراتور های نزولی ، هوای ورودی از بالای کاربراتور وارد و به همراه سوخت و تحت تاثیر نیروی جاذبه به طرف پایین حرکت می کند و به دلیل استفاده از نیروی جاذبه راندمان حجمی بالایی دارد.

کاربراتور افقی:

در کاربراتور های افقی هوا و سوخت به صورت افقی حرکت می کنند و راندمان حجمی کمتری نسبت به نوع نزولی دارند. در این کاربراتور هر دو نوع ونتوری ثابت و متغیر را شاهد هستیم.

کاربراتور صعودی:

در کاربراتور های صعوری هوا از پایین کاربراتور وارد می شود و هم زمان با بالا رفتن با سوخت ترکیب می شود. این نوع کاربراتور راندمان حجمی پایینی دارد و در خودروهای سواری از آن استفاده نمی شود و در ماشین آلات کشاورزی و موتورهای دریایی کاربرد دارند.

 

انواع کاربراتور بر اساس ونتوری

کاربراتور ونتوری ثابت

تنوع بسیار زیادی دارد . در این کاربراتور جریان هوایی که از ونتوری عبور می کند خلا یا مکشی ایجاد می کند که باعث می شود سوخت از نازل خارج شود.

 

کاربراتور ونتوری متغیر

در کاربراتور ونتوری متغیر با تغییر شرایط موتور، سطح موثر ونتوری تغییر می کند.

 

انواع کاربراتور براساس تعداد دهانه

یک دهانه

این کاربراتور دارای یک مخزن بنزین، یک ژیگلور و یک ونتوری می باشد. این کاربراتور راندمان حجمی کمتری نسبت به کاربراتورهای دو دهانه و چهار دهانه دارد اما نسبت به این دو مدل رایج تر است.

دو دهانه

کاربراتور دو دهانه درواقع دو کاربراتور تک دهانه است که در یک مجموعه قرار می گیرند. این کاربراتور دارای دو سوخت پاش، دو ونتوری و یک پیاله بنزین که در آن ها مشترک است می باشد.

کاربراتور چهار دهانه

کاربراتور چهار دهانه درواقع دو کاربراتور دو دهانه در یک مجموعه است. این کاربراتور در مرحله اول به صورت یک کاربراتور دو دهانه و سپس چهار دهانه عمل می کند.

 

قانون برنولی در کاربراتور چیست؟

این قانون پایه و اساس طراحی سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری می باشد. طبق این قانون زمانی که هوا از چاله سوخت عبور می کند به علت سرعت بالایی که دارد سوخت را بالا و به داخل سیلندر می کشد و در آن جا احتراق صورت می گیرد.

در این شکل لوله ای را مشاهده می کنید که در قسمت میانی آن قطر لوله کاهش پیدا میکند و هوا از سمت چپ وارد و از راست آن خارج می شود. در قسمت میانی لوله به دلیل کاهش قطر و طبق قانون برنولی فشار هوا کاهش و سرعت آن افزایش می یابد . حال تصور کنید که سوخت از یک مخزن توسط یک لوله باریک در قسمت میانی این لوله وارد شود. طبق این قانون بنزین با هوا ترکیب شده، به حالت پودر درمی آید.

قانون برنولی
قانون برنولی در کاربراتور

 

مزایای استفاده از کاربراتور چیست؟

با این که این قطعه امروزه از رده خارج شده است اما مزایی دارد که باعث شده تا همچنان از آن استفاده کنند که ما به ذکر آن ها می پردازیم:

  • تعمیرات راحت
  • هزینه تولید پایین

 

معایب استفاده از کاربراتور چیست؟

  • توزیع غیر یکنواخت سوخت به سیلندرها
  • احتمال خفگی کاربراتور
  • تاثیر شرایط محیطی بر عملکرد کاربراتور
  • احتمال خفگی کاربراتور
  • توان نهایی خروجی موتور کاربراتوری کمتر
  • بالا بودن سطح آلایندگی‌
  • ارتعاشات و ضربه‌های زیاد کاربراتور
  • تنظیم نامناسب سیستم جرقه ‌زنی
  • تاثیر مستقیم عدد اکتان ، نوع بنزین و کیفیت آن بر عملکرد کاربراتور
  • نقص در تنظیم تناسب مخلوط سوخت و هوا

 

 

 

کلیدواژه : پرایدموتور خودرو
دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.