سرفصل ها
- 1 اگزوز چیست؟
- 2 وظیفه اگزوز :
- 3 اگزوز از چه بخش هایی تشکیل شده است؟
- 4 منیفولد:
- 5 لوله های رابط:
- 6 کاتالیست:
- 7 انبار اگزوز :
- 8 لوله های خروج دود :
- 9 انواع اگزوز :
- 10 اگزوز تک خروجی:
- 11 اگزوز دبل :
- 12 اگزوزهای دوطرفه چیه؟
- 13 اگزوز دوگانه مخالف:
- 14 اگزوز high performance :
- 15 سیستم اگزوز چه ارتباطی با قدرت موتور دارد؟
- 16 علت خرابی اگزوز ها چیست؟
- 17 5 عللت خرابی اگزوز ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- 18 3 نشانه خرابی اگزوز :
اگزوز چیست؟
اگزوز یکی از قطعات مهم در خودرو و وسایل نقلیه موتور دار است که مهم ترین وظیفه آن خروج دود حاصل از واکنش های شیمیایی و همچنین احتراق به وجود آمده در سیلندر ، از خودرو می باشد اما امروزه اگزوز ها وظایف دیگری نیز برعهده دارند با ما با برسی انواع اگزوز ها همراه باشید…
وظیفه اگزوز :
این قطعه وظایف متعددی دارد که به شرح زیر است:
- خروج دود حاصل از واکنش های شیمیایی و احتراق ناشی از سیلندرها
- کاهش آلایندگی
- کاهش دما
- کاهش صدا
اگزوز از چه بخش هایی تشکیل شده است؟
اگزوز دارای سه بخش اتصال به موتور ، میانی و انتهایی می باشد ، کاتالیزور در بخش اول کار گذاشته می شود که علت آن نیاز کاتالیست یا همان کاتالیزور به دمای 800 درجه سانی گراد می باشد.
لازم به ذکر است که دو بخش دیگر در کاهش صدا و دما نقش دارند.
همچنین اگزوز از اجزای زیر تشکیل شده است:
- منیفولد
- کاتالیست
- انبار اگزوز
- لولههای خروج دود
- لولههای ربط
منیفولد:
این قطعه از جنس آلومینیوم و یا چدن ساخته می شود و اولین بخش اگزوز خودرو می باشد.
وظیفه این قطعه هدایت دودهای تولید شده در سرسیلندر به طرف لوله اگزوز می باشد. منیفولد هوا در موتورهای V شکل در دو طرف موتور و همچنین در موتورهای خطی در یک طرف موتور قرار می گیرد.
لوله های رابط:
وظیفه این لوله ها در اگزوز ایجاد ارتباط میان منیفولد ، سراگزوز و انباره می باشد.
جنس ، شعاع قوس ، طول و … استاندارد لوله های رابط را تعیین می کنند.
کاتالیست:
این قطعه مانند یک فیلتر عمل می کند بدین صورت که گازهای سمی شامل مونوکسید کربن ، هیدرو کربن و همچنین اکسید های نیتروژن ناشی از احتراق در سیلندرها را تا 90 درصد به گازهای غیر سمی تبدیل می کند اما این قطعه به دمای 800 درجه سانتی گراد نیاز دارد به همین خاطر در ابتدای اگزوز و پس از منیفولد کار گذاشته می شود.
انبار اگزوز :
همان طور که گفته شد یکی از وظایف اگزوز کاهش صدای حاصل از احتراق در موتور است که مکانیسم آن بدین صورت است :
در داخل انبار اگزوز لوله های سوراخ دار وجود دارد ، امواج وارد انبار اگزوز شده و دو بخش می شوند بخشی از آن بازتاب کرده و بخش دیگر وارد محفظه شده و به دیواره آن برخورد کرده و در اثر بازتاب خارج می شود بنابراین این امواج با یکدیگر برخورد کرده و یکدیگر را خنثی می کنند و باعث ایجاد صدایی متعادل می شوند.
لوله های خروج دود :
هنگامی که احتراق ناشی از سوخت در سیلندر انجام شد ، بخشی از مونوکسید کربن ، کربن دی اکسید و همچنین هیدروکربن وارد منیفولد شده که دارای فشار و حرارت بسیار بالایی هستند ( دمایی معادل کوره های ذوب فلز ) و پس از عبور از رابط ها ، کاتالیست و منبع اگزوز ، وارد لوله ای به نام لوله خروج دود شده و در نهایت از اتومبیل خارج می شود.
انواع اگزوز :
اگزوز انواع مختلفی دارد که عبارت است از :
- اگزوز تک خروجی
- اگزوز دبل
- اگزوزهای دوطرفه
- اگزوز دوگانه مخالف
- اگزوز high performance
اگزوز تک خروجی:
از این اگزوز در خودروهایی استفاده می شود که موتور با حجم و قدرت پایین دارند ، اگزوز های تک خروجی دارای یک لوله جهت انتقال دود از سیلندرها می باشد و همچنین قیمت پایین تری نسبت به سایر اگزوز ها دارند.
اگزوز دبل :
این نوع اگزوز حجم دود بیشتری را نسبت به اگزوزهای تک خروجی خارج می کنند و جزو پرمصرف ترین اگزوزها در صنایع خودرو سازی به شمار می آیند.
بزرگ ترین مزیت این اگزوز که دارای دو لوله خروجی می باشد ، کاهش مصرف سوخت در آن نسبت به اگزوز های تک خروجی است.
اگزوزهای دوطرفه چیه؟
این اگزوزها دارای مصرف سوخت بسیار بالایی هستند و لوله های خروجی آن در طرفین خودرو جایگذاری شده اند.
اگزوز دوگانه مخالف:
اگزوزهای دبل به خاطر جنسشان قادر به خم شدن نیستند بنابراین در خودروهای کوچک و متوسط قادر به استفاده نیستند بنابر این ، این اگزوزها با مخازنی کوچک تر طراحی و تولید شدند.
اگزوز high performance :
در این اگزوز ها از آلیاژ متفاوتی استفاده می شود و صدای بسیار زیادی تولید می کنند بنابراین استفاده از آن در شهر ها ممنوع می باشد اما این اگزوز دارای قدرت بسیار زیادی می باشد.
سیستم اگزوز چه ارتباطی با قدرت موتور دارد؟
کاهش فشار گازها باعث عدم تعادل در خروج گازها از اگزوز و درنهایت کاهش قدرت موتور می شود، بنابراین طراحی این سیستم باید به گونه ای باشد که هوا به راحتی وارد آن شود در غیر این صورت بخشی از قدرت موتور صرف مقاومت هوا می شود .
برای جلوگیری از چنین مشکلاتی در برخی از خودروها از ورودی منیفولد صیقلی استفاده می کنند همچنین فیلتر هوا را بزرگ تر کرده و لوله های ورودی را کم می کنند.
علت خرابی اگزوز ها چیست؟
این قطعه نیز مانند سایر قطعات مصرفی خودرو به مرور زمان مستهلک می شود و باید آن را تعویض کرد.
5 عللت خرابی اگزوز ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- پوسیده شدن تیغه های داخل منبع
- شکسته شدن بست های منبع اگزوز
- پوسیدگی قطعات اتصال اگزوز یا منبع
- شکسته شدن حلقه اتصال منبع
- خرای شدن توری های کاتالیست
3 نشانه خرابی اگزوز :
- صدای غیرعادی موتور
- کاهش قدرت خودرو
- افزایش مصرف سوخت
لازم به ذکر است که عمر مفید اگزوز ها حدود 5 سال و 80 تا 150 هزار کیلومتر می باشد.
با تشکر از اینکه با ما همراه بودید،منتظر نظرات شما هستیم.