سرفصل ها
- 1 رادیاتور خودرو چیست؟
- 2 نحوه عملکرد رادیاتور چگونه است
- 3 رادیاتور به 2 شکل تولید می شود
- 4 عمودی
- 5 افقی
- 6 رادیاتور از چه اجزایی تشکیل شده است؟
- 7 شبکه رادیاتور خودرو چیست و چگونه عمل می کند
- 8 لوله انتقال آب از موتور به رادیاتور:
- 9 لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور:
- 10 محفظه پایین رادیاتور:
- 11 علت خرابی رادیاتور خودرو چیست
- 12 نشانه های خرابی رادیاتور خودرو چیست
رادیاتور خودرو چیست؟
در جواب این سوال که رادیاتور خودرو چیست و چگونه کار میکند باید بدانید رادیاتور یک مبدل حرارتی است که در موتور های درون سوز باعث خنک شدن موتور می شود ، موتور خودرو به علت احتراق سوخت و هوا دمای بسیار زیادی تولید می کند که باعث آسیب رسیدن به سایر قطعات خودرو می شود بنابراین خودرو نیاز به یک قطعه خنک کننده دارد تا دما را کاهش دهد زیرا در صورت افزایش دما سیلندر ، واشر سر سیلندر و پیستون ذوب خواهد شد.
رادیاتور از جنس آلومینیوم ساخته می شود و دارای پره های بسیار نازکی می باشد که این طراحی به این خاطر است که حرارت را به خوبی جذب کند و آن را به هوا منتقل کند.
نحوه عملکرد رادیاتور چگونه است
واترپمپ ، آب ، ضد یخ و ضد جوش را از طریق مجاری در اطراف سیلندرها که محفظه های انفجار در اطراف آن قرار دارند پمپاژ و اطراف سیلندر را غرق در آب کرده و گرمای آن را به خود جذب می کند و سپس از موتور خارج و وارد رادیاتور می شود.
رادیاتور تبادل حرارتی بالایی با هوا دارد بنابراین گرمای آب را به وسیله فن خود می گیرد ، آب را خنک کرده و دوباره به موتور باز می گرداند.
در صورت عدم کاهش دمای موتور از طریق رادیاتور، فن مکانیکی روشن و دمای آب را کاهش می دهد.
لازم به ذکر است که از ضد یخ برای پایین بردن دمای انجماد و همچنین بالا رفتن دمای جوش استفاده می شود.
رادیاتور به 2 شکل تولید می شود
عمودی
در این رادیاتور آب از بالای رادیاتور وارد شده و پس از خنک شدن از کف آن خارج می شود.
افقی
در این رادیاتور آب از یک طرف وارد می شود سپس عرض رادیاتور را می پیماید و پس از خنک شدن آب از طرف دیگر آن خارج و درنهایت وارد موتور می شود.
رادیاتور از چه اجزایی تشکیل شده است؟
رادیاتور خودرو از چند بخش تشکیل شده است :
- شبکه رادیاتور
- لوله انتقال آب از موتور به رادیاتور
- لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور
- محفظه پایین رادیاتور
شبکه رادیاتور خودرو چیست و چگونه عمل می کند
رادیاتور یک شبکه دارد که پشت و جلوی آن دارای فن می باشد که این فن هوا را در میان شبکه به جریان می اندازد و درنهایت باعث خنک شدن آب می شود ، سپس این آب از شبکه رادیاتور وارد محفظه پایین رادیاتور می شود.
لوله انتقال آب از موتور به رادیاتور:
پس از این که آب گرمای موتور و سیلندرها را به خود جذب کرد ، از طریق لوله انتقال آب از موتور به محفظه رادیاتور باز می گردد.
لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور:
این لوله در پایین ترین قسمت رادیاتور قرار دارد و آب خنک شده را در جهت سیلندرها و موتور هدایت می کند.
محفظه پایین رادیاتور:
آب سرد شده در این محفظه جمع و سپس به طرف موتور و سیلندرها جریان پیدا می کند.
علت خرابی رادیاتور خودرو چیست
- خرابی واترپمپ واترپمپ چیست و 4 مورد از علائم واترپمپ فرسوده
- خرابی ترموستات
- پارگی لوله های انتقال آب
- سوراخ شدن مخزن آب رادیاتور
نشانه های خرابی رادیاتور خودرو چیست
- کم شدن آب رادیاتور
- خارج شدن بخار از رادیاتور
- بالا رفتن درجه آمپر آب
سیستم رادیات خودرو باید ماهی یک بار توسط مکانیک چک شود تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرده و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید زیرا خرابی این قطعه خسارات زیادی را در پی خواهد داشت.
[…] عنوان مثال سنسور دما، میزان دمای رادیاتور را به کامپیوتر گزارش می کند و در صورتی که دما زیادتر از […]
[…] به دیواره سیلندر می چسبد ، این خنک کاری توسط هوا و رادیاتور انجام می […]